tisdag 25 oktober 2011

Översvämningar i Bangkok

Att Bangkok har drabbats utav år hundradets värsta översvämningar tror jag ingen har undgått att se eller höra talas om. Bangkok är en stor stad och i de områden där jag vistades fanns inga problem. Solen sken och allt verkade vara normalt. Att de 1 km längre bort vadar i 50 cm högt vatten, såg vi inte.

Problem är inte att det regnar mycket i Bangkok. Problemet är att hela staden är uppbyggd med kanaler och floder och allt vatten som kommer ifrån norra Thailand måste ledas ut via Bangkok och ut i havet.

Nu har regeringen beslutat sig för att leda vattnet ut även i förorterna för att förminska översvämningarna i stadskärnan.

Där vi var förberede sig alla på kommande översvämning genom att fixa provisoriska murar iform utav sandsäckar och tegelstenar.






Igår bad en turist mig att förklara varför thailändarna stannar kvar i översvämningarna och hur det kommer sig att människor dör. För mig är det en liten konstig fråga. Vad hade du själv gjort om du drabbats utav översvämningar i ditt område? Hade du lämnat allt du äger och har, eller hade du stannat kvar och försökt skydda ditt hus? Jag tror majoriteten hade stannat.

Varför är det då människor som dör? Jag har ingen procentsats men jag vet att majoriteten av thailändarna jag känner inte kan simma. Kan man inte simma så är det lätt att drunkna.

Mina tankar går till Bangkok!

2 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Jag tror att det är ganska naturligt att man vill stanna och ta hand om sina tillhörigheter. Det är ju samma sak på andra håll i världen, som när det brann i Australien, var det ju många som stannade på sina gårdar trots att det var uppenbart farligt. Ser att människorna försöker förbereda och skydda sig. Hoppas att många ska kunna klara sig och sina ägodelar på det sättet!

Linda sa...

Ofattbart att det kan bli sånna översvämningar i en så stor stad.

O ja det var en lite konstig fråga, det är väl ganska självklart att man stannar kvar så länge det är möjligt för att förhindra att sina ägodelar förstörs, det skulle iaf jag gjort.

Kramar