tisdag 27 oktober 2009

Getmiddag & Mekka


(klicka på bilden så kommer du till källan av fotot)

Precis hemkommen från min thaifamilj och jag är helt slut.

Imorgon påbörjar Ma & Pa (mamman & pappan) sin pilgrimsfärd mot Mekka. Detta kommer nog att vara den största och viktigaste resan i deras liv och jag ser med spänning framemot att få höra om deras resa. Fast jag får vänta till den 12 december då de kommer hem igen.

Som de flesta känner till bör en muslim besöka Mekka en gång under sin livstid och det är en mycket betydelsefull resa. Oj jag är för trött för att berätta mer idag....
 

(klicka på bilden så kommer du till källan av fotot)

För några dagar sedan köpte jag en stor, brun 30 kg get till dem som de nu har lagat den klassiska Getcurryn av. Så ikväll har det ätits getcurry, leavesoup och ja, jag kommer inte ihåg vad det var i de andra kastrullerna.

Det går runt i huvudet på mig efter att ha suttit inklämnd bland massa thailändare som inte pratar ett ord engelska och ALLA vill prata med "falangen-Sara". Tur att jag har Tess som kan hjälpa mig översätta ibland när jag inte hänger med.

Till att börja med så är thailändska ett väldigt svårt språk att lära sig. Det gör inte saken lättare att i Krabi pratar de sydthailändska vilket i stort sett är ett helt annat språk. Helt andra ord än riks-thai. Det påminner lite om i Sverige och riktig skånska.

Nu ska jag ta och natta barnen och sedan ramla ihop i soffan.

Kram
Sara



Inga kommentarer: